? ??????????????Oh Kobe? ????? ?? ???Rating: 5.0 (2 Ratings)??0 Grabs Today. 3391 Total Grabs. ??????Previ
ew?? | ??Get the Code?? ?? ?????Thorns? ????? ?? ???Rating: 5.0 (1 Rating)??0 Grabs Today. 981 Total Grabs. ??????Preview?? | ??Get the Code?? ?? ???????Welcome Peacock? ????? ?? ??? BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS ?

SAHABAT ALAM MAYA

Monday, November 16, 2009

UJIAN DARI NYA



2 hr lepas...ina perasaan ada bngkak di tgkuk ina.X pasti apa bnde ni? X kn gmuk lemak kt tgkuk? klu lemak pun sure kt bwh dagu! mmg rasa ada 1 kelainan.Hrni 16/11/2009..pg2 lg ina ke salah sebuah klinik di Jln Beserah,Kuantan..nk sure apa sbnr bgkak kt tgkuk ina ni.Doktor awal2 lg dh ckp mmg ada sesuatu.Trus mengarahkn ina ke Kuantan Specialist untuk ujian drh @ ultra-sound.Lama gak tunggu keputusan ujian trsebut,dismping 2..penyakit asal ina diambil perhatian berikutan sakit di perut @ pinggang ina brtmbh, rupanyer...kesan fibroid yg sedia ada! hmpir jm 3 ptg barulah keputusan darah @ ultra-sound diperolehi..mmg sah ina ada TIROID pula,patut la bngkak semcm."Ya Allah..Ujian Mu dtg lagi!" patut la akhir2 ina letih semcm..bdn yg dlunya kurus kini berisi skit..ramai kwn2 tegur yg ina dh gmuk skit...rupanyer kesan tiroid 2 sndiri.Susah hati 2 x dpt nk ckp...skrg FIBROID VS TIROID...dua2 penyakit yg ina hidapi mmg ramai yg pndang remeh namun bahaya tetap ada, kdg2 penyakit yg dtg tnpa dijngka...namun smua ni UJIAN DARI NYA........


FAKTA: Simptom tiroid

Kadar denyutan nadi yang lemah (60 kali dalam seminit)
Kelenjar tiroid yang membesar
Kulit yang pucat, kekuningan, kering
Kuku yang rapuh
Rambut yang kering dan mudah gugur
Suara berubah menjadi parau dan serak
Pertuturan yang lambat
Sejuk apabila orang lain berasa panas
Letih
Kemurungan
Berat badan bertambah
Sembelit
Lidah tebal
Kejang otot
Jari jemari yang kebas
Tidak subur, jika hamil kandungan mudah gugur dan aliran haid bertambah


Kelenjar tiroid adalah kelenjar endokrin berbentuk rama-rama yang secara normal terletak pada bahagian hadapan bawah leher dan berfungsi menghasilkan hormon tiroid. Hormon tiroid yang utama ialah T4 yang mengandungi molekul iodin.

Hormon tiroid penting dalam membantu setiap sel tisu dan organ berfungsi dengan baik. Justeru, ia membantu tubuh bertenaga, memastikan tubuh sentiasa panas selain otak, jantung, otot dan organ lain berfungsi dengan baik.


“Masalah yang paling utama, ia gagal dikesan kerana gejalanya yang tidak begitu ketara dan sangat umum. Selalunya pada peringkat awal, pesakit akan mengadu rasa letih dan mengantuk selain sakit serta sengal dengan daya ingatan atau tumpuan yang lemah”.


Semoga mnjadi panduan utk semua.
sementara ni..ubat inilah yg akan ina telan hari2...tau x? bila telan..trus hanyut cm terbang je..trpaksalah rehatkn diri...

0 comments: